مقایسه YAMAHA MT 125 با KTM Duke 125
KTM 125Duke در حوزه امپراطوری خود یکه و تنها هست اما در سال ۲۰۱۵بازار موتور سیکلت شاهد ورود یه کنت فرانسوی برای مقابله با دوک اتریشی بود.یاماها امیدوار هست با وارد کردن MT-125 به بازار سلامتی اش را در بازار ۱۲۵سی سی بهبود ببخشد پس از کمی تاخیر در راهندازی خط تولید موتورسیکلت در هند شریک تجاری باجاج KTM توانست رودستر ۱۲۵ccرا ارائه دهد که با تبلیغاتی که در زمینه KTM ارائه کرد توانست به فروش بالایی دست یابد.و این فرصت کافی بود برای دیگر تولید کنندگان موتور سیکلت که بتوانند محصولات خود را در خارج از محدوده خود نیز مونتاژ کنند که یاماها خط مونتاژ MT-125cc خود را در فرانسه راهندازی کرد حال به مقایسه این دو مدل از Yamaha و KTM میردازیم.
از سال ۲۰۱۱ ، ktm یک قدم از بازار ۱۲۵cc جلوتر بود اتریشی ها یک دماغه آلومنیومی توخالی را برای Duke 125 طراحی کرده بودن که برای بازارهای نو ظهور هند و اروپا ارایه می شد.
دوک در مقابل کنت
در نگاه اول Duke 125 نوشته های دلنشین و زیبایی بر روی بدنه خود قرار داده و با برند ساده و زیبایی که دارد یک پوشش محکم و زیبایی را برای انجنین موتور سیکلت قرار داده با آنکه تمام اتصالات در اطراف موتور به واضح دیده می شوند حتی زیبایی آن به طوری است که نمیتوان تشخیص داد که این موتور سیکلت در اتریش مونتاژ شده یا در هند. سیستم ترمز این موتر سیکلت از نوع Bybre که یک شرکت معروف در زمینه ساخت ترمز های موتور سیکلت فعالیت دارد.
در مقابل دوک KTM یاماها MT-125 نیز زیبایی خاص خود را دارد یاماها درطراحی موتور سیکلت بیشتر در قسمت بالایی انجین کار کرد و تسلیم رقیب مقابل نشد بلکه توانست ظاهری مکعبی و رسمی و حتی زیباتر از KTM را ارائه دهد.
تجهیزات در هر دو موتورسیکلت خیلی به هم شبیه هستند:
بازوی متحرک از جنس آلیاز محکمم آلومنیومی،ترمزهای بزرگ عقب دیسکی که در KTM به صورت پیشفرض ABC می باشد اما در Yamaha اپشن می باشد به طوری که شرکت سازنده نرمز abs را به عنوان آپشن اضافی در نظر گرفته است که هنگام خرید میتوانید آنرا سفارش دهید.
طراحی ظاهری
از لحاظ ارگونومیکی و طراحی ظاهری اختلاف فاحشی در هر دو مورد قابل مشاهده می باشد به طوریکه MT-125 یاماها عالی و هم برای سواری خیلی معقوله ،صفحه مقابل بزرگی دارد محل قرار گرفتن پاها زاویه کمی رو ایجاد میکنه که یکی از راحتی های سواری در موتورسیکلت می باشد و همچنین دسته فرمان بی عیب و نقصی دارد و درنهایت قسمت نشیمن گاه و صندلی آن برای افراد بالای ۱۷۵ سانتمتر قد بسیار مناسب است اگر قد شما ۱۰ سانتی متر کمتر باشد احساس راحتی بیشتری را در KTM 125 duke تجربه خواهید کرد ktm نسبت به Yamaha ارتفاع صندلی کمتری دارد در هنگام سواری با MT-125 نیم تنه بالای بدن به صورت صاف قرار می گیرد اما نیم تنه پایین بدن به دلیل قرار گرفتن پا رکابیها کمی عقب نسبت به ktm پاها معطف تر هستند که میتوانست بهتر باشد در حالی که طراحی KTM بی عیب و نقض می باشد و یک سواری عالی را ارائه می دهد.
بررسی عملکرد
طبق سفارشات شرکت سازنده هر دو موتور سیکلت برای تحمل و سواری ایده آل ۱۴۰ کیلو گرم طراحی شده اند و تمامی المانهای تست و بررسی در شراط استاندارد اشاره شده انجام گرفته شده است. در هر دو موتور سیکلت المانهای کنترل به خوبی عمل کرده وانجین موتور سیکلت سریعا خود را به دمای عملیاتی و ارائه بازده می رساند اگرچه سیستم ترمز Yamaha MT-125 کمی سفت است و در سطوح مطوب و خیس عملکرد خوبی از خود نشان نمیدهند اما در سری ABS از این نوع موتور سیکلت سیستم ترمز عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد مخصوصا در سطوح لغزنده و خیس علاوه بر این ارتفاع مناسب MT-125 باعث شده سواری راحت تر و کنترل بهتر و هندلینگ عالی و راحتری را نسبت به Duke 125 ارائه دهد.یا ماها با استفاده از شعاع چرخشی که دارد در کلاس ۱۲۵cc هنوز هم بی عیب و نقص هست و حرف اول را می زند دوک KTM هم به عنوان یه موتور سیکلت شهری طراحی شده است و توانسته امتیازهای مطلوبی در کلاس ۱۲۵ cc بدست آمورد و مثل mt125 Yamaha شعاع چرخش کمتری دارد و مثل یک حشره کوچک سواری عالی را ارائه می دهد اما در عملکرد شتاب یک هاله تهی احساس می شود مخصوصا در سرعت های کم و دور موتور ۴۵۰۰ تا ۶۵۰۰ که این دور موتور در شرایط عادی می باشد هر دو موتور سیکلت ۱۲۵ cc ما براس سواری در جاده بسیار مناسب است کی تی ام نسبت به یاماها انعطاف پذیرتر هست و این انعطاف رو مدیون مهندسی بی نظیر KTM می باشد.علاوه بر این ها هر دوی آنها همدم خوبی برای شما در شهر می باشد و برای جاده و سایر مصارف مدلهای متفاوتی از هردو موتور سیملت در کلاسهای متفاوت وجود دارد.که در مطالب بعدی به مقایسه آنها خواهیم پرداخت.
یاماها MT-125 تنها با ۱ سیلندر در مسافت های طولانی مخصوصا در بزرگراهها نمی تواند مدت زمان زیادی را عملکرد خوبی از خود نشان دهد علاوه بر این از شتاب کمتری نیز برخوردار هست و این بدین معنی نیست که دوک KTM عملکرد بهتری در شتاب نسبت MT-125 یاماها دارد زیرا MT-125 تمامی المانهای افزایش شتاب را رعایت کرده است یکی دیگر از مزیت های MT-125 یاماها دارا بودن صدای اگزوز کمتر می باشد
گذشته از ویژگی های انجین هردو موتورسیکلت دوک KTM نسبت به MT-125 یاماها حالت اسپرت تری دارد از لحاظ عملکرد هر دو موتور سیکلت در شرایط اندازه گیری یکسان برای هر دو موتور سیکلت ،هنوز هم یاماها حس قدرت بیشتری را در سرعت های ۸۰ الی ۱۲۰ کیلو متر بر ساعت از خود نشان می دهد.
به هرحال KTM سوپرایزهایی برای خود دارد قطعات خارجی و قابل تعویضKTM بیرون تر از Yamaha هست و راحتر می توان آنها را بدون درد سر تعویض کردبا وجود مرکز ثقل کمتر و میرایی بهتر دوک می تواند هندلینک و سواری بهتری را ارائه دهد در حالت سواری در پیچ خیابان ها داشبرد روی فرمان وآینه ها به طور خیلی راحت اطلاعات بیشتر و راحتری را به راننده میدهند.
سواری با یاماها، قسمت دماغه موتورسیکلت بسیار حساس و عصبی در مقابله ضربه ها در واقع میتوان گفت موتور سیکلت به طور دائم در پیچ قرار دارد .KTM خیلی با ثبات به نظر می رسد و در پیچ جاده ها خیلی با ثبات است .
سرعت باعث میشود تا شما دقت کمتری به رفتارهای بازیگوشانه و تکانها و ضربهایی که Yamaha به شما وارد می کند را احساس کنید اما کافیست ، به لطف شاسی که KTM دارد سواری عالی را با دوک به خاطر داشته باشید.
علاوه بر اين در كنار اين همه موارد توجه به ساختار و ويژگي هاي يك برند براي سواري در زمان خود بسيار هائز اهميت مي باشد. دوك ktm توانسته موفقيت هاي بسياري را در زمينه چابكي و پايداري را مانند يك گربه در تمامي جاده ها بدست آورد.
اما انتظار بهتري از mt125 ياماها و اجزاي بزرگ آن داريم سيستم ترمز ياماها خيلي ضعيف مي باشد و در جاده هاي بزرگ ضعيف عمل كرده و براي سواري در داخل شهر مناسب بوده سيستم ترمز عقب و جلو يا ماها براي داخل شهر طراحي شده اند، اما نرمي ترمز گرفتن با ياماها خيلي بهتر از دوك كي تي ام مي باشد. در حالي كه ترمز هاي كي تي ام قوي ولي در عوض سفت مي باشند.
طبق بررسي هاي انجام گرفته هردو موتورسيكلت ١٢٥ سي سي موتورهاي خامي با ويژگي هاي پر معني و تجهيزات لايق و شايسته اي در جايگاههاي بالايي دارند كه موقعيت هاي خود را براي فروش در بازار هاي جهاني پيدا كنند.
در سواري، ياماها mt-125 توانسته از لحاظ عملكرد انجين پرفرمانس برتري را از خود نشان دهد و اين شاهكار مهندسي ياماها مي باشد كه با duke125كي تي ام وارد رقابت شده است.اگر چه ياماها از قطعات با كيفيت و عالي در ساختار موتورسيكلت استفاده كرده است ،باعث ميشود راكب از يك سواري عالي و راحت لذت ببرد .
دیدگاهتان را بنویسید